Negara-Negara Pengunjung (Mulai 7 Julai 2015)

Flag Counter

Saturday 22 October 2016

Pengalaman Buka Gerai Dinar Dirham & Menjadi MODERATOR di MUZIUM NEGARA


( HIKMAH XVIII  2016)

( IEP Ariff Malik juga membantu saya )

( Pengacara Bersama Musim 1 di Rancangan Islamic Finance-Capital TV, Hypp TV
Nur Aiman Kautsar bersama DS Norbaini Dato' Hassan )

( Gerai Pameran QIBLAH Consulting Group )

( Selesai menyusun Gerai Pameran sekitar jam 9 pagi, bersebelahan gerai keris dan busana)



( Aturcara Wacana - Bahagian 1 )

( Aturcara Wacana - Bahgian 2 )

( Ada 4 Pembentang kesemuanya )
* gambar ihsan Aiman Kautsar *

( Pembentang Terakhir Tengku Ahmad Ridhaudin )
* gambar ihsan Aiman Kautsar )

( Pengasas HIKMAH Radzi Sapie menyampaikan cenderahati kepada Para Pembentang )
* gambar ihsan Zainuddin Ahmad *



HIKMAH XVIII adalah merupakan acara HIKMAH yang ke lapan saya sertai, lebih kurang sama dengan kehadiran saya di satu acara bernama DINIHARI DINAR yang mula bertapak di Bukit Damansara tetapi telah terkubur akibat banyak aktivis mereka sama ada dipinggirkan ataupun menjauhkan diri. Kedua acara ataupun gerakan HIKMAH dan DINIHARI DINAR banyak memberikan saya weltanschauung ataupun perspektif yang berlainan terhadap penulisan buku saya.


Apa yang saya amati apabila membuka gerai kali ini berbanding dengan acara terdahulu sama ada di HIKMAH ataupun DINIHARI DINAR adalah sudah wujud sekelompok penggumpul dinar dan dirham(Dnd) yang mencari Dnd tertentu untuk koleksi mereka. Antara dirham yang dicari adalah dirham NUBEX Masjid Demak, Meeraz dan KBI serta Dinar Haqqani dan lain-lain. Penggumpul Dnd ini memohon saya untuk tolong mencari pelbagai dirham dan sanggup menawarkan 'premium' tertentu jika saya berjaya temui dinar atau dirham yang dihajati.


Pada masa yang sama, saya menerima jemputan untuk menjadi Moderator untuk Wacana sesi pagi dan dihadiahkan dengan sebuah buku di akhir sesi.


Sekalung Tahniah kepada Para Pembentang yang terdiri daripada:- 
(1) Pn. @Rosidah Abdullah (Kurator Muzium Tekstil);
(2) En.@Mohd Emil Azril (Naib Pengerusi Persatuan Sejarah Malaysia, Cawangan Kuala Lumpur);
(3) Cikgu Azlan Ghanie (Wartawan serta Pengasas MAGMA dan Majalah "Seni Beladiri"); dan, 
(4) Tengku Ahmad Ridhaudin (Aktivis Budaya & Pengumpul Keris) 
yang masing-masingnya berkongsi penyelidikan dan pengalaman dalam bidang tertentu dengan hadirin. Banyak yang saya pelajari dalam tempoh wacana yang singkat


Setelah beberapa kali acara HIKMAH dalam perkiraan saya, saya sudah boleh memnuhkan satu rak buku dengan cenderahati yang diterima...kali terakhir di Janda Baik, saya menerima 3 buah buku politik pelbagai tajuk dari penulis S.H.Al-Attas. Alhamdullilah.





No comments:

Post a Comment